13 Febbraio 2025

ITALY OFFERS EVERYTHING YOU NEED: la guida aggiornata per girare in Italia

ITALY OFFERS EVERYTHING YOU NEED: la guida aggiornata per girare in Italia

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In occasione dell’edizione 2025 dell’European Film Market (EFM) che si terrà margine del 75° Festival Internazionale del Cinema di Berlino, la Direzione generale Cinema e audiovisivo (DGCA) del Ministero della Cultura, in collaborazione con Italy for Movies, Cinecittà e Italian Pavilion, rinnova la guida ITALY OFFERS EVERYTHING YOU NEED lanciata lo scorso anno.

La guida si propone di far conoscere agli operatori stranieri di cinema e audiovisivo tutte le informazioni necessarie e gli incentivi e agevolazioni fiscali disponibili per poter girare la propria opera in Italia e in coproduzione con un produttore italiano.

Dai vantaggi per chi sceglie di girare in coproduzione al tax credit “estero”, fino alle coproduzioni minoritarie italiane a cui è destinato un bando annuale da 6 milioni di euro.

Vengono inoltre elencati i paesi con cui vigono accordi di coproduzione con l’Italia, in mancanza dei quali le opere possono essere prodotte in compartecipazione, e i fondi bilaterali di cosviluppo con Portogallo, Tunisia e Paesi Baltici e quello di cosviluppo e coproduzione in vigore con la Francia.

Due sezioni sono inoltre dedicate agli incentivi gestiti da Regioni e/o Film Commission e al Film Distribution Fund, volto a incentivare la distribuzione di film italiani nel mondo.

Sono infine presenti alcuni link utili e una breve presentazione della DGCA.

ITALY OFFERS EVERYTHING YOU NEED: the updated guide to shooting in Italy

The Directorate-General for Cinema and Audiovisual (DGCA) of the Ministry of Culture, in collaboration with Italy for Movies, Cinecittà and Italian Pavilion, has updated the ITALY OFFERS EVERYTHING YOU NEED guide, launched last year, for the 2025 European Film Market (EFM) scheduled to take place alongside the 75th Berlin International Film Festival.

The English-language guide is aimed at non-domestic film and audiovisual operators and contains key information for shooting a work in Italy alone or in co-production with an Italian producer, including an outline of the available incentives and tax breaks.

These include the advantages for co-productions, the “foreign” tax credit, and information for minority Italian co-productions whose annual call for tenders has a budget of € 6 million.

It also lists those countries which have current co-production agreements with Italy (works can be produced in co-participation with nations without agreements) and the bilateral co-development funds with Portugal, Tunisia and the Baltic States and the co-development and co-production fund with France.

Two sections are dedicated to the incentives managed by the Regions and/or Film Commissions and the Film Distribution Fund which supports the global distribution of Italian films.

The guide also contains useful links and a brief presentation of the DGCA.